Een installatie van SanderBokkinga

Op woensdag 21 december is het onthuld en nog te zien t/m Goede Vrijdag (14 april): een kerststal in het Schreihuisje. De titel is Merry Christmas to all. Maar is het wel een gelukkige kerst? Wethouder Marcel Houtkamp onthulde dit nieuwe werk in het Schreihuisje.

We zien een varken liggen in een bedje van stro. Bij haar drie kleine biggetjes. Vooraan het Schreihuisje twee grote nepgeweren. De tekst: 3 shots € 1. Het lijkt wel een kermis. Betalen kan bij de kassa. Daar zit een varkensbeer slapend rijk te worden.

In de kerststal van het Schreihuisje spelen gemuteerde varkens de hoofdrol. Het zijn varkens die als mensen kunnen denken en handelen. Ze weten dat het in onze maatschappij voornamelijk draait om geld. Daarom hebben ze een schiettent in een kerststal bedacht. Het voelt goed en gezellig en het Schreihuisje is hiervoor de beste plek. Bijna in de vrije natuur, met een prachtig uitzicht en toch dicht bij de bewoonde wereld. En dat is bijzonder handig voor de klandizie.

In deze unieke wereld met eigen varkenscultuur is suggestie het mooiste cadeau wat je iemand kunt schenken.

Blessed are the meek, for they shall inherit the earth‘ is de derde van acht zaligheden die Jezus uitspreekt in zijn bergrede in het Evangelie volgens Mattheus. In het Nederlands beter bekend als: ‘Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven’ (Mattheus 5:5).

Reacties zijn gesloten.