Harmonische Velden in het Schreihuisje

Beeldend kunstenaar Pierluigi Pompei (1969) presenteert Harmonische Velden. Een serie sculpturen waarin klank, kleur en vorm worden gecombineerd. Elk instrument biedt Pompei een palet van kleuren.

Beeldend kunstenaar Pierluigi Pompei (1969) presenteert Harmonische Velden. Een serie sculpturen waarin klank, kleur en vorm worden gecombineerd. Iedere kleur is gebaseerd op een klank van een bepaald instrument en komt tot stand door zijn zogenaamde synthetische perceptie; een vermenging van zintuigen, zoals het proeven van kleur of het zien van geluiden. Elk instrument biedt Pompei een palet van kleuren. Harmonische Velden, de grafische versie van deze kleurakkoorden, is van 13 oktober t/m eind november in het Schreihuisje aan het Hoofdplein.

Pierluigi Pompei (1969) is als beeldhouwer afgestudeerd aan de Accademia delle Belle Arti di Roma. Daarna kwam hij naar Nederland om te studeren aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Sindsdien woont hij in Nederland en werkt hij als kunstenaar en docent op verschillende kunstacademies.

Pompei is ook de maker van een nieuw kunstwerk op de Maasboulevard. De Maashoorn (verwacht op de Maasboulevard in 2017) is een interdisciplinair kunstwerk van hem, in opdracht van gemeente Schiedam. Pompei werkt hiervoor samen met het componistenduo Strijbos en Van Rijswijk en hoorspelmaker Nienke Rooijakkers.

De Maashoorn is een monumentaal beeld van acht meter hoog van waaruit verhalen te horen zijn. Nienke Rooijakkers verzamelt deze verhalen over het heden en verleden van de Maasboulevard. Samen met Strijbos en Van Rijswijk maakt zij een geluidswandeling, een hoorspel in de open lucht.

In het Schreihuisje houdt Nienke spreekuur (op 15 en 16 oktober van 12.00 tot 17.00 uur). Deel je verhaal over de Maasboulevard en bekijk een schaalmodel van De Maashoorn.