Kunstwerk Niki Murphy in Schiedamse Schreihuisje onthuld

Schreihuisje Schiedam werk van Niki Murphy, foto Sjef van Duin

Beeldende kunstenaar Niki Murphy maakt tijdelijk werk

Het is na vijf jaar inmiddels een traditie geworden; een tijdelijk werk maken voor het Schiedamse Schreihuisje. Niki Murphy nam de uitdaging aan en liet zich, evenals haar voorgangers, inspireren door de plek en de functie van dit voormalige wachthuisje.
Murphy’s werk ontstaat vanuit de noodzaak om de ruimte om haar heen te verstaan. Door te kijken en te tekenen wordt zij onderdeel van de omgeving. Niki Murphy observeert verschillende dimensies en standpunten.

Hier & Daar

Voor het tijdelijke kunstwerk ‘Hier & Daar’ liet Niki Murphy zich inspireren door de langgerekte vorm van het wachthuisje met de afgeronde uiteinden. Dit associeerde zij meteen met de oloïde. De multipe – een klein kunstwerk in oplage – is een handgemaakte keramische vorm. Deze vrije interpretatie van de oloïde doet denken aan tranen die rijkelijk vloeiden in het Schreiershuisje.

Onthulling door Marcel Houtkamp en Maria Heiden

Een feestelijk moment was het op zaterdag 2 december. Het Hoofdplein kreeg een magische sfeer vanwege de laaghangende mist. Met een groep van 50 wandelaars werd een kunstroute gelopen, die begon in de Ketelfactory. Via enkele kunstwerken langs de route bereikte de groep het Schreihuisje. Bij een vuurkorfje werd gluhwein en oliebollen genuttigd.
Marcel Houtkamp, wethouder cultuur van gemeente Schiedam en literaire duizendpoot Maria Heiden hadden de eer het tijdelijke werk van Niki Murphy te onthullen.

Bezoekers proefden sfeer in wachthuisje

Daarna de beurt een de wandelaars, die de kou trotseerden om bij de onthulling aanwezig te zijn. Zij kregen de kans om als eerste het nieuwe werk in het Schreihuisje te bewonderen en persoonlijk een multiple van Niki Murphy in ontvangst te nemen. Een klein aandenken voor thuis aan dit unieke werk in het wachthokje.

Kunstroute door Schiedam-Zuid

Voorafgaand en na afloop van de onthulling vertelden gidsen Ineke Hagen en Sjef van Duin over de kunstwerken in dit gedeelte van Schiedam. Geluidssculptuur De Maashoorn en het bronzen beeld van de Scheepsbouwer werden daarbij bezocht. Er valt genoeg te vertellen over deze twee opvallende werken, die ook beiden actief zijn op twitter als tweetende kunstwerken.

Sjef van Duin beleefde de middag vanachter de lens van zijn camera. Hij maakte de volgende foto’s.