Kom langs op 24 november!

Graag nodigen wij u uit om op zaterdag 24 november 2012 van 15:00 tot 17:00 uur aanwezig te zijn bij het eerste culturele evenement rondom het Schrei(ers)huisje, Hoofdplein/Maasboulevard in Schiedam.

Deze middag zal Albert Bons, voorzitter van de BVSZ, het poëtische kunstwerk van Carolina Koster onthullen. En fotograaf en wijkbewoner Sjef van Duin zal hem het eerste exemplaar van het fotoboek ‘Steengoed’ overhandigen. Daarna wordt het startsein gegeven voor de speurtocht ‘Steengoed gezocht’, waarbij u kans maakt op een gesigneerd exemplaar van het fotoboek.

De muziek wordt die middag verzorgd door Bonafide BV met L’ORGUE DE BARBARIE. Haar repertoir is hoofdzakelijk Franstalig, met af en toe uitschieters naar het Duits (Bertold Brecht), een Italiaans nummer van Nina Rota geschreven voor een film van Fellini en een eigengemaakt Nederlands nummer (de potsenmaker).

Meer informatie over het plan dat gemaakt wordt voor het Schreihuisje is te vinden op de website van de Satellietgroep.

Het Schreihuisje uit 1930 werd gebouwd om werklieden, die ‘s ochtends vroeg op de boot wachtten om naar hun werk te gaan, beschutting te bieden tegen regen en wind. Eerder stonden hier de vissersvrouwen huilend afscheid te nemen van hun mannen en zonen, die wekenlang voor de visserij naar zee vertrokken. Hier komt de naam ‘Schreihuisje’ vandaan. Het Schreihuisje is in onbruik geraakt en staat er nu verloren bij.

In opdracht van de gemeente Schiedam wordt er op dit moment door de Satellietgroep nagedacht over een nieuwe bestemming voor dit markante gebouwtje. Het plan is om van het Schreihuisje een tijdelijke woon- en werklocatie voor schrijvers en dichters te maken. Intussen heeft de cultuurscout van Schiedam-Zuid, Ineke Hagen, in samenwerking met Sjef van Duin en Esther Zitman, kunstenaars uit Zuid, een plan ontwikkeld om het wachthuisje in te zetten voor cultuur in de wijk.

Tot ziens,

Ineke Hagen